Bookingsystem
Hvad er et bookingsystem?
Et online bookingsystem er et såkaldt “Saas”, som betyder “Service as a Software”. Det er en online kalender, hvor at man kan lave online tidsbestilling.
Hos Cas.dk har vi for eksempel lavet et bookingsystem til vikarbureaer og til kommuner som for eksempel døgninstuitioner, plejecentre, botilbud og hjemmeplejen.
Men de mest almindeligt kendte bookingsystemer du nok har stødt på før er for eksempel dem du har set hos en frisør, hos din tandlæge eller hos din terapeut.
Terapeut booking kan for eksempel foregå ved at du bestiller en tid, i deres online kalender, og så får du SMS påmindelser, eller besked via email, om at du skal møde op til din tid. Ved at sende SMS og emails til dem der har bestilt i dit system, så reducerer du udeblivelser, og kan dermed forøge din indkomst, eller formindske tabt omsætning.
Avanceret online booking
Man kan også lave mere avanceret online booking, hvor at man kan tage imod kortbetaling direkte i kalenderen, og også hvor at du i backend’en af systemet kan uddelegere de forskellige bookinger til de terapeuter der er ledige, eller som har speciale i den slags behandling, som patienten lige har booket (hvis man bruger terapeut booking)
Et af de vigtigste parametre for at vurdere hvad der er et godt system til booking, er udover om det kan sende påmindelser via SMS, eller email eller om det kan tage imod kortbetaling, også hvor gode “oppetiden” er.
Oppetid i dit system er vigtig
Oppetid betyder hvor lang tid at systemet er oppe og værende online. Alle online systemer kan ikke undgå at være offline, i kortere eller længere tid.
Det kan være på grund af opdateringer i systemet, fejl i systemet eller fordi man ligger på svag server.
En oppetid på over 99% er det man skal gå efter, og det kan de fleste systemer heldigvis også godt håndtere, men man støder desværre stadig på systemer som har en oppetid på kun omkring de 90-95%. Og det lyder ikke som den store forskel, men det kan godt betyde at ens system er nede måske en ½ time, midt i en travl periode, og det kan betyde både store logistiske udfordringer, hvis at man har ansvaret for at uddelegere opgaver til 100 vikarer, som skal bruge svar på hvad de er blevet booket til her og nu.
Eller hvis man har en stor webshop som omsætter for mange tusinde kroner per dag, så er det tabt omsætning hver eneste gang webshoppen er nede + at det giver et dårligt indtryk af din webshop, eller dit bookingsystem, hvis det er ofte nede.
Vær specifik når du vælger bookingsystem
En undersøgelse har vist at op mod 70% betaler for bookingsystemer der er mere komplicerede end de behøver at være, og der kan derfor også være god fornuft i at vælge et system som er skræddersyet til det behov du måtte have, og ikke et bookingssystem som skal kunne gavne alle. Der er ingen grund til at betale ekstra for features du ikke har brug for.
Du kan læse mere om emnet forskellige steder på nettet. Det kan nemt bliver meget tekniske forklaringer, som er målrettet til folk der selv udvikler sådanne systemer (ligesom at vi selv gør), så vi har prøvet at gøre den her guide så let forståelig som mulig, og de her links, som vi linker ud til her, er også guides der er nemme at forstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_booking_system
Hvis du har mere tekniske spørgsmål, så kan du konkakte supporten hos den udbyder af dit specifikke bookingsystem, som du måtte have brug for. Har du spørgsmål om systemer, som dem vi laver, til vikarbureauer og kommuner, er du altid velkommen til at ringe.
Ingen spørgsmål er for tekniske, eller for dumme.
Tilbage til ordbogens hovedside